Roh,
Jika tidak dikurniakan oleh Allah akan Roh kepada manusia sudah pasti dan tentu manusia itu tidak dapat hidup dengan sempurna. Tidak dapat mendengar, bercakap, bergerak dan sebagainya. Roh adalah Urusan Allah semata-mata. Yakni barang yang dikehendaki oleh Allah maka Rohlah yang melakukanya. Nabi Adam a.s. selepas diciptakan oleh Allah tidak bergerak dn tidak berfungsi sehingglah Roh ditiupkan ke dalam jasadnya. Maka barulah Ia bergerak dan terbersin.
Begitulah juga kita manusia, semasa dalam kandungan ibu diantara 120 hingga 145 hari, masa itulah masuknya Roh ke dalam jasad kita. Lantaran itu kandungan ibu mula bergerak. Dengan lain perkataan tanpa Roh manusia tidak akan dapat bergerak dan tiadalah bermakna hidup ini.
Nafas
Nafas, adalah satu perkara yang amat penting dalam kehidupan manusia. Tanpanya kita tidak hidup. Nafas berligar disekitar mulut, hidung, mata dan telinga. Tiada manusia yang melihat keadaan Nafasnya sendiri atau nafas orang lain. Ia merupakan satu sumber Ghaib dan diistilahkan juga sebagai Insan Batin iaitu unsur-unsur manusia yang terdiri daripada Nafas, Nufus, Anpas dan Tanapas
Akal
Setiap manusia mempunyai Akal. Tempat akal dalam jasad manusia ialah dalam otak, yakni tempat yang tertinggi dalam jasad manusia. Otak sendiri tidak akan bermakna bagi manusia. Apa yang pentingnya ialah dapat menilai sesuatu yang bertempat didalam otak itu ialah Akal dan Fikiran yang membezakan diantara Manusia daripada Haiwan.
Insan
Setiap manusia mempunyai Nafsu. Nafsu bertempat dalam jasad manusia pada tempat-tempat tertentu. Tanpanya manusia adalah kaku daripada segala keinginan melakukan sesuatu, yakni tidak berkemahuan, tiada berperasaan dan tiada mempunyai timbang rasa. Nafsu membezakan Manusia dengan Malaikat.
Kebanyakan manusia tidak menghargai akan keempat-empat unsur Rohani ini. Ini disebabkan kesemua unsur tersebut adalah unsur Ghaib. Maka kerana itu manusia tidak mahu mengambil tahu mengenainya. Pada hal tanpa kurniaan Allah akan keempat-empat unsur ini manusia tidak bernama manusia.
Pada hakikatnya Insan yang sebenar itu ialah Insan yang berunsurkan Nafas, Nufus, Anpas dan Tanapas yang dimaksudkan sebagai Diri didalam Al-Quran. Iaitu Diri yang sebenarnya datangnya dari Allah dan akan dikembalikan kepadaNya kelak. Diri akan ditanya dan akan dihitung semantara Insan Jasmani yang pada umumnya ditakrifkan Manusia akan ditanam dan disemadikan dalam tanah. Sebab itu jika menyebut akan Diri yang sebenarnya maka hendaklah kita Istilahkan kepada INSAN bukan Manusia.
Manusia sebenarnya adalah Jasmani Palsu yang tidak sempurna dan tidak kekal. Kerana itu ada diantara golongan manusia dianggap oleh Allah sebagai Binatang yang melata. Sekiranya Allah telah memberi jaminan bahawa Insan itu sempurna, maka tidak mungkin Ia diibaratkan oleh Allah sebagai BINATANG.(Haiwanun Natiq)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan