PERINGATAN & AMARAN!!!!

Maklumat dan info dalam blog ini adalah koleksi peribadi dan pengalaman hidup dalam likuan menjalani ilmu ketuhanan.

Sebarang keraguan hendaklah dibawa berbincang, jangan kita menghukum atas dasar ketidakfahaman pada sesuatu....

Beza Islam Jati & Islam Baka!!!!

adakah kita faham kedudukan kita.

Ambil info jika memberi manfaat dan faedah, abaikan dan usah ditinjau kesini jika ia mengganggu gugat minda anda......

pasif income

Khamis, 31 Disember 2009

DUNIA CIPTAAN ALLAH S.W.T

Dunia telah diciptakan oleh Allah s.w.t. yang ada pada Manusia hanyalah Laut Ilmu Allah sahaja iaitu, dikatakan Laut Qudrat, Laut Iradat, Laut Mutiara, Laut Gelombang (Ombak), Laut Buih, dan laut Bumi menjadi Tanah didalam dunia Fana` ini.

Tersebut kisah Adam a.s. yang dihantar oleh Jibrail kedalam Dunia ditarukkan Adam di tengah-tengah laut berupa batu hitam kalimah LA ILAHA ILLA yang lembut terapung-apung ditengah-tengah laut berdekatan pusaran air – Dengan Qudrat, Iradat Allah s.w.t. Lalu diciptakan Dunia Fana` ini yang ada sekarang. Kalimah La Ilaha Illa ini hendak dijadikan Adam seperti manusia biasa. Allah sediakan segala-gala tanah yang hendak dijadikan Adam didalam dunia ini seperti :- Tanah Baitul Muqaddis dijadikan kepalanya, Tanah Syurga dijadikan mukanya, Tanah Bukit Tursina dijadikan dua telinganya, Tanah Arab dijadikan dahinya, Tanah Kalkausar dijadikan giginya, Tanah Baitullah dijadikan tangan kanan, Tanah Parsi dijadikan tangan sebelah kiri, Tanah Hindi dijadikan dua kaki dan betisnya, Tanah Jabal Qaubis dijadikan tulang, Tanah negeri Babil dijadikan uratnya, Tanah `Arafah dijadikan belakangnya, Tanah negeri Khursan dijadikan perutnya, Tanah Syurga Firdaus dijadikan hatinya,Tanah Negeri Thab dijadikan lidahnya, Matahati daripada Ansar Nubuwah (Syuhud) dua mata kolam Kalkausar kemudian dijadikan Adam dengan sembilan pintu iaitu; dua mata, dua telinga, dua lubang hidung, mulut, dua pintu dibawah iaitu Dubur dan Qubul @ faraj (pintu depan dan belakang) .^

Dan dijadikan pancaindera yang lima iaitu melihat dengan mata, mendengar dengan telinga, mencium dengan hidung, menyentuh dengan tangan, merasa dengan lidah, menyuruh Allah akan nyawa masuk ke dalam tubuh Adam maka masuklah nyawa itu pada otak kepala Nabi Adam maka beredarlah kadar 200 tahun.

Apakala sudah menjadi bumi, daratan lalu ditempatkan Adam yang telah menjadi manusia diatas bukit Sarendiah dipulau Ceylon pada waktu malam, apakala fajar Nabi Adam sembahyang Subuh 2 Rakaat kerana bersyukur pertama ketibaan dipulau Sardiah, kedua kedatangan siang hari, - Adam turun dari Syurga membawa 4 helai daun. Apakala Nabi Adam berada diatas bukit Sarendiah maka didatangi oleh empat jenis haiwan menemui akan dia iaitu ulat, lebah, kijang, ikan. Permulaan didatangi Ulat (Syariat) diberinya sehelai dimakan Ulat itu tahinya dijadikan sutera. Kedua didatangi Lebah (Thariqat) diberikan sehelai dimakannya menjadi madu. Ketiga didatangi oleh Kijang (Hakikat) diberi sehelai menjadi Kasturi. Keempat didatangi oleh Ikan (Makrifat) diberikan sehelai dimakannya lalu menajdi Damar.

Setelah beberapa lama Adam berada diBukit Sarendiah Nabi Adam pun turun dari bukit itu hendak mengembara kerana hendak mencari isterinya, Siti Hawa. Maka mengembaralah ia dari satu tempat ke tempat yang lain sehinggalah sampailah masanya selama 4 ratus tahun. Akhirnya dengan kehendak Allah s.w.t. Yang Maha Suci maka Nabi Adam pun sampailah ia di Madinah dan bermalamlah ia disana, pada waktu siang iapun meneruskan perjalanannya maka sampailah dipadang Arafah dengan kuasa Allah s.w.t. lalu bertemulah dengan isterinya Siti Hawa dipadang Arafah. Hawa diturunkan Jibrail di Jeddah berhijrah sampailah ke Padang Arafah tinggal di Gua Jabal Rahmah.

Disinilah ia duduk sehingga dipertemukan oleh Allah s.w.t. dengan suaminya. Apabila bertemu keduanya bersyukurlah ia kepada Allah s.w.t. Lalu Adam pun pergi tawaf, yang Allah s.w.t. sudah sediakan yang ianya telah mendapat wahyu daripada Allah s.w.t. Nabi Adam tawaf kerana mencuci segala dosa yang berada dianggota yang tujuh pintu. Nabi Adam bertawaf sebanyak tujuh kali pusingan oleh sebab kesalahan memakan buah Khuldi yang dilarang oelh Allah s.w.t. Apabila habis Nabi Adam bertawaf, Siti Hawa pun membawa Nabi Adam ke tempat kediamannya didalam bukit Gua Jabal Rahmah, tinggallah mereka berdua didalam gua itu bersuka ria kerana sekian lamanya mereka berpisah.

Dihadapan gua itu ada sepohon pohon Besar penuh duri oleh kerana mereka hendak memakan buahnya terpaksalah Nabi Adam memanjat pokok itu dengan bersusah payah kerana banyak duri pokok itu akhirnya sampai juga kedahan yang bawah sekali, dapatlah ia memanjat ke atas mengambil buahnya dijatuhkan kebawah dan Siti Hawa pun mengumpulkan, apakala sudah banyak dikumpulkan Siti Hawa, Maka Nabi Adam turunlah daripada pohon itu makanlah keduanya buah itu.

Kemudian Nabi Adam pun pergi mencari ikan kemudian diberikan kepada Siti Hawa, tetapi meeka tidak tahu memasaknya kemudian Siti Hawa pun tarukkan ikan itu diatas pasu yang panas sehingga masak sedikit lalu mereka berdua memakan ikan itu smenjak itu menjadi pelajaran bagi mereka berdua, mereka mencuba menjadikan api akhirnya berjaya juga menyala api dan senanglah bagi mereka hendak memasak, barulah mereka tahu apa gunanya api itu. Api boleh memasak segala makanan dan tahu pula segala jenis makanan dan daripada biji-bijian dan tahu menanam sehingga Nabi Adam menjadi seorang petani berusaha membuat kebun dan ladang yang luas banyak hasil diperolehi mereka selain daripada ia pergi, memburu binatang sehingga berjaya mendapatkan lembu, kambing dan sebagainya dan tahu pula menggunakan lembu untuk bercucuk tanam begitulah kehidupan sehari-hari.^

bicara guru kepada murid, oleh itu merujuklah kalian pada guru nan mursyid mendapat hidayah dr Allah. jika akal menolak, maka hindarilah dari meracuni minda, HARUS bg mukallaf menerima atau menolak...

Tiada ulasan: